top of page

מאפייני הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב היא הפרעה נוירולוגית ומולדת המאופיינת בקושי בתפקודים ניהוליים כתוצאה מחוסר נוירוטרנסמיטר (מוליך עצבי) שנקרא דופמין. לדופמין ישנו תפקיד חשוב בחיינו, הוא אחראי על התפקודים הניהוליים הכוללים: קשב וריכוז, זיכרון, תכנון וארגון, ויסות רגשי, עוררות, עיכוב תגובה, יכולת בקרה, גמישות, התמדה ויכולת פעולה.

ישנם תסמינים שכיחים להפרעת קשב, כאשר לכל אחד יש את התסמינים הייחודיים שלו. ככל שמספר התסמינים המתאימים  גדול יותר, מומלץ ורצוי לגשת לאבחון וטיפול. אבחון של הפרעת הקשב יאפשר התמודדות טובה יותר בתחומי החיים השונים (לימודים, חברה, זוגיות, תעסוקה, ניהול עצמי, חברה ועוד) שיאפשרו לכם לשנות את חייכם ולהפוך אותם לשלמים ומספקים יותר. ככל שהטיפול בהפרעת קשב נעשה בשלב מוקדם יותר, כך אפשר להפחית במידה נכרת את הקשיים הרגשיים והתסכול שיכולים להיווצר כתוצאה מתסמיני הפרעת הקשב .

האבחון של הפרעת קשב נעשה על-לפי DSM-5 (המדריך האמריקאי לאבחון ולסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות). האבחון יכול להתבצע על ידי פסיכולוג, פסיכיאטר, נוירולוג או רופא אשר התמחה בתחום זה. בנוסף לכך, האבחון נעשה בשילוב מידע מהסביבה (הורים, מורים והאדם עצמו)  על התסמינים להופיע לפחות 6 חודשים ולפני גיל 12.

קשיים בוויסות הקשב / מוסחות:
• מתקשה להקשיב בהרצאה או שיחה
• מרגיש שצריך לזוז על מנת להקשיב
• נטייה להשתעמם בקלות
• מוסח ע"י גירויים חיצוניים ופנימיים - חיצוניים: רגישות לקולות, מוסיקה, צבעים, תנועות של אחרים, מגע, בדים מסוימים; פנימיים - רגשות, מחשבות
• נטייה להתמקד יותר מידי על משהו אחד, על חשבון השאר - Hyperfocus
• אינו עוקב אחרי הוראות ואינו מסיים עבודה
• נמנע מפעולות הדורשות מאמץ מנטאלי ממושך
• מאבד פריטים שנחוצים לפעולות או מטלות
• לעיתים לא מקשיב כשפונים אליו ישירות
• מוסח בקלות עקב גירוי חיצוני או פנימי
• מתקשה לשים לב לפרטים או עושה טעויות הנובעות מחסר תשומת לב
• חולם בהקיץ
• מתקשה להתמקד בקריאה
• קושי בזיכרון המיידי (זיכרון עבודה)

אימפולסיביות / היפראקטיביות:
• מנענע ידיו או רגליו, נע על כסאו, מתקשה להישאר בישיבה
• אי שקט, רץ ועושה כל הזמן הכול – רק לא להיות , 'תקוע' במקום אחד, כאילו מונע ע"י מנוע
• מתקשה להעסיק את עצמו בפעילות שקטה
• מדבר הרבה, ברצף, אינו מפסיק להקשיב לאחרים
• מתקשה להישאר זמן רב בשתיקה
• טיקים

מודעות עצמית:
• אינו מעריך נכון את רגשותיו – או רגשות של אחרים
• אינו מודע להשפעת מעשיו על אחרים
• אינו "רואה" את העתיד
• מתקשה לחבר רצף של אירועים וללמוד מטעויות
• מתקשה לחבר בין מטרה גדולה לקטנה, וליצור מוטיבציה ממושכת עד להשגת היעד
• תחושת אי-ביטחון

קשיי התארגנות:
• מתקשה בארגון פעולות ומטלות
• פועל בו זמנית בפעולות רבות – לוקח יותר ידי על עצמו
• מתקשה לפעול בו-זמנית בפעולות רבות
• ארגון זמן לקוי: מאחר, אינו מאריך נכון כמה זמן צריך בשביל פעולה מסוימת, מתכנן באופן לא יעיל – אם בכלל...
• דוחה דברים עד הסוף
• מתקשה לקבל החלטות, גדולות וקטנות: קושי בהפרדה בין עיקר ותפל, ועמידה בסדרי עדיפויות
• אי אפשר לסמוך עליו – אינו עושה בזמן מה שמבטיח
• מתקשה בארגון חפצים / סביבה
• מתקשה בקבלת אחריות במשימות בבית

קשיי למידה:
• קשיים בקריאה
• קשיים בהבנת הנקרא
• קושי בקריאת מפה - התמצאות במרחב
• קושי בחשיבה מתמטית
• קושי בהבעה בכתב
• קושי בשפות
• קושי בכתיבה

קשיים רגשיים:
• מצבי רוח משתנים
• נטייה להאשמה עצמית / החצנה (האשמת אחרים)
• נטייה לדאוג יותר מידי
• נטייה להיות ב "דאונים", לאבד אנרגיה
• רגישות יתר לנושאים ספציפיים
• אובססיביות – פרפקציוניזם
• הפרעות אכילה
• קושי בדחיית סיפוקים
• פוביות
• היסטוריה משפחתית של אי יציבות במצבי רוח, תגובות שאינן מתאימות למצב

מאמרים נוספים:

תפקודים ניהוליים

אימפולסיביות

קשיי שפה

"כאב לא סתם מופיע בחיינו, זהו סימן שמשהו צריך להשתנות" מנדי הייל


לאימון לקשב וריכוז -ניהול הפרעת הקשב - התקשרו 050-5797672

bottom of page