top of page
משמעת עצמית.jpg

איך לעורר מוטיבציה?

מוטיבציה היא המנוע שמפעיל אותנו ומאפשר לנו לפעול גם כאשר קשה או לא מחשק לנו. מוטיבציה מגיעה מהמילה motion - תנועה והיא המתארת מניעים motives. מוטיבציה היא הרצון לפעול, הצורך פנימי שמניע אותנו לפעול על מנת להשיג מטרה כלשהי.

לילדים  ואנשים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ישנה לעיתים קרובות בעיה של חוסר במוטיבציה, היא יכולה לבוא לידי ביטוי כנטייה לדחיינות, עצלנות, קושי בהפעלה עצמית, לעיתים אף כאי מסוגלות תפקודית. אך למעשה בדרך כלל, הקושי אינו "מה צריך להיעשות", הקושי ב"איך" - איך לגייס את עצמם במטרה לבצע את המטרה עד סופה. לכן, דבר ראשון יש לבחון האם זאת שאלה של יכולת או רצון - "אינני יכול" לעומת "אני לא רוצה".

ישנם שלושה סוגי מוטיבציה:

  • מוטיבציה חיצונית  - האדם פועל בכדי שיאהבו אותו- כדי לרצות את הסביבה או בכדי להימנע מעונש (תגמול חיצוני) או בכדי לכסות על חסכים לדוגמה: סטודנט לומד כדי לרצות את סביבתו או מחשש מעונש.

  • מוטיבציה פנימית הכרתית - האדם פועל משום שהוא מבין את חשיבות הפעולה, לדוגמה: סטודנט לומד משום שהוא מכיר בחשיבות הלמידה ולא בגלל שהוא נהנה ממנה.

  • מוטיבציה פנימית רגשית – האדם פועל משום שהוא נהנה / אוהב את מה שהוא עושה – הפעולה נובעת מכך שהאדם מקבל ממנה ערך פנימי, זה יכול להיות ערך רגשי של הנאה ועניין. דוגמה: סטודנט לומד מתוך הנאה וגילוי עניין בחומר הנלמד.

השפעת המוטיבציה הפנימית היא גדולה יותר וארוכת טווח מהמוטיבציה החיצונית. כדי  לפתח מוטיבציה פנימית יש צורך לבדוק "מה מניע" אותנן. ריצ'ארד לאבוי, בספרו "פריצת דרך במוטיבציה", מונה שמונת הגורמים המניעים אותנו והם: חיברות, אוטונומיה, סטטוס, סקרנות, אגרסיביות, כוח, הכרה, השתייכות.

חיברות: הצורך להשתייך לחברה – אדם חברותי מאושר ומסופק כשהוא מרגיש שייך וחלק מהקבוצה, שיש לו חברים רבים והוא נהנה מן הקשרים עמם. אדם כזה, משקיע מאמצים רבים בבניה ושימור מערכות יחסים עם אחרים; הוא יוזם ומתחזק את הקשרים באדיקות. לעיתים קרובות אנשים אלו ורבאליים, בעלי חוש הומור, ביטחון עצמי, פתוחים,  נהנים מעבודה קבוצתית ואוהבים להשתייך אליה.


אוטונומיה: הצורך בעצמאות – האדם האוטונומי מוקיר הזדמנויות לעבוד על פרויקטים באופן עצמאי ופחות בעבודות קבוצתיות. אדם כזה נהנה מפרויקטים שבהם התוצאות תלויות אך ורק בתפקוד שלו. אנשים אלו קולטים במהירות חומר חדש, סקרנים מאוד, יעילים ויצרנים מאוד, בעלי זיכרון טוב, ידע נרחב ובעל מוטיבציה עצמית.

סטטוס: הצורך להיות חשוב -  ילדים ומבוגרים רבים מונעים ע"י סטטוס, בעבורם הדימוי העצמי שלהם קשור לדעותיהם של אחרים. דעתם של אנשים אחרים חשובה להם מאוד, הם להוטים להשביע את רצון האחרים ורגישים ביותר לביקורת. אדם שהסטטוס מניע אותו, מרבה לדרוש אישור ועידוד, נוטה לביקורת עצמית, בד"כ ממושמע ונהנה מאור הזרקורים.

סקרנות: הצורך לדעת – האדם הסקרן זקוק ללמידה, לידע וצמא למידע חדש, הוא נהנה ללמוד כמעט על כל נושא. ילדים הם סקרנים מטבעם, אנשים המונעים מסקרנות מגלים התלהבות במספר תחומי עניין, אוהבים לקרוא, בעלי ידע כללי רחב, זיכרון חזק, נהנים מעריכת ניסויים ונהנים לפתור בעיות.


אגרסיביות: הצורך לתבוע זכויות -  הצורך של האדם באגרסיביות אינו בהכרח שלילי או מזיק. ניתן לתעל אגרסיביות לפעילויות חיוביות (מנהיגות, אסרטיבית) או לפעילויות שליליות (בריונות ואיום). אנשים אגרסיביים מוכנים להתעמת עם מה שנתפס בעיניהם כחוסר צדק או כחוסר הוגנות. אנשים אלו יהיו בעלי דעות מוצקות, לוקחים אחריות ונהנים ממנה, נוטים לווכחנות, בעלי יכולת שכנוע רבה ואוהבים לקרוא תיגר על סמכות.

כוח: הצורך בשליטה – אדם שיש לו צורך חזק בכוח, רואה חשיבות רבה בשליטה והשפעה. אנשים השואפים לכוח עשויים להיות בעלי דימוי עצמי חזק מאוד או חלש מאוד. הצורך שלהם בכוח עשוי לנבוע מתחושת ביטחון והתנשאות או מתחושת חוסר אונים ונחיתות. אנשים המונעים ע"י כוח נהנים מאחריות ומסמכות, נהנים להיות בשליטה, מעורבים תכופות במאבקי כוח ובוויכוחים, בעלי איכויות הנהגה, בטוחים בעצמם, אמיצים, עקשנים ובעלי כושר התמדה.

הכרה: הצורך באישור – חלק גדול מהאנשים מונעים ע"י הצורך בהכרה ואישור על הישגיהם ומאמציהם, צורך זה הוא במהותו נובע מכך שהאדם הוא יצור חברתי. ישנם אנשים שהצורך בהכרה דומיננטי מאוד בחייהם. אדם כזה הוא מונחה מטרה, יעיל, תחרותי מאוד, מקדם את עצמו, נהנה מאורות הזרקורים, נהנה לערוך הצגות , עם זאת הוא רגיש מאוד.

השתייכות: הצורך להיות בקשר ולהשתייך – לאדם המונע ע"י השתייכות יש צורך חזק להיות בקשר עם אחרים ועם ארגונים ותנועות. אנשים אלו צוברים כוח רב מן ההשתייכות ותחושת שייכות וזהות ממערכות יחסים אלו. הם מונעים ע"י השתייכות מחפשים תכופות אחר אישורים של אחרים ואחר הקשר עמם, מפגינים זהות קבוצתית, רגישים לצרכי אחרים ולאי הסכמה, חוששים מדחייה, צייתנים, משתפי פעולה ומרבים להתנדב.


החדרת מוטיבציה באנשים בעלי אופי שונה:
האדם החברותי צריך לקבל רשות ועידוד להיות באינטגרציה עם אחרים. הוא מפיק תועלת רבה מתחושת השייכות ויכול לתרום רבות למורל; הוא נהנה מפעילות משותפת ועובד היטב בקבוצה. לכן העבירו לו מסר וחזקו בו את הרעיון שהוא חבר חשוב ומוערך.
האדם האוטונומי נהנה מעצמאות ומאחריות. הוא אוהב לעבוד על פרויקטים ולערוך מחקרים; הוא אינו תלוי במיוחד בחיזוקים חיצוניים, לכן הטילו עליו פרויקטים ותנו לו אחריות.
האדם המונע על-ידי סטטוס מודע מאוד לרגשות ולגישות של אחרים ובא בקלות במבוכה. הדימוי העצמי שלו תלוי במידה רבה בתגובות שהוא מקבל מהאנשים החשובים בחייו, הוא מתקשה להעריך בעצמו את תפקודו או את נקודות החוזק שלו. אדם כזה לעידוד והכרה בנקודות החוזק שלו.
האדם הסקרן רוצה לדעת ונהנה ללמוד ולפתור בעיות. עזרו לו לקבוע מטרות אישיות והמשיכו לקבוע מטרות ככל שהוא מתקדם, חשפו אותו לנושאים חדשים ואפשרו לו לחקור ולגלות נושאים נוספים.
האדם האגרסיבי רוצה שדעותיו ורגשותיו יישמעו. תנו לו הזדמנות לבטא את דעותיו ובקשו מדי פעם לשמוע הרעיונות שלו, השתמשו בהצעותיו ושבחו אותו על תרומתו. הוא נהנה לפתור בעיות ולעיתים קרובות מיומן במציאת פתרונות לסוגיות וסיטואציות שונות. זכרו את הצורך שלו בכוח ושליטה הוא צורך אמיתי מאוד. הימנעו ממאבק כוחות עמו ואפשרו לו לקבל החלטות ובחירות בכל עת שהדבר ניתן. כדאי לעזור לו להמיר את האגרסיה באסרטיביות המקובלת יותר חברתית.
האדם המונע ע"י כוח זקוק לשליטה אם נשלל ממנו הכוח, הוא יחפש אחר דרכים פחות הולמות להשיג שליטה לכן רצוי לתת לו אחריות. טפחו את כישורי המנהיגות שלו ובקשו את חוות דעתו בנושאים שונים. בחרו את המלחמות שלכם – ולפעמים היכנעו, תנו אפשרויות בחירה והבהירו כללים והוראות.
לאדם המונע על-ידי הכרה יש צורך חזק מאוד להיות מוערך בשל נקודות החוזק והפעילויות שלו. הוא מפיק תועלת ממשוב ורגיש מאוד לביקורת, לנזיפות ולנדנוד. לעיתים קרובות הוא בעל ביקורת עצמית חזקה ועשוי להילחץ בשל כישלונות או טעויות משמעותיים; הוא יגיב היטב לפרסים, תעודות ולהכרה פומבית, השתמשו בשבח ועידוד.
האדם המונע על-ידי הכרה רוצה להיות מזוהה עם האחר, הוא צריך להרגיש שאתם מכירים אותו ונהנים בחברתו.


לעיתים קרובות, אנו רואים ששיטה אחת עובדת נהדר עם אדם מסוים אך אם אדם אחר, אותה שיטה, אינה עובדת כלל. הסיבה לכך שלכל אדם יש את האופי והתכונות שלו, ו"מערכת ההנעה" שלו. בשלב הראשון יש לבדוק מה מניע את האדם, לאיזה טיפוס מוטיבציוני הוא שייך ובהתאם לכך לבחור את האסטרטגיה המתאימה לו.
 

מאמרים נוספים:

דחיינות וניהול משימות

טכניקות לניהול אנרגיה ומוטיבציה

משמעת עצמית

"על מנת להצליח, הרצון שלך להצלחה צריך להיות גדול יותר מהפחד שלך מהכישלון"  

ביל קוסבי


אימון לקשב וריכוז – התקשרו  050-5797672
 

bottom of page