top of page

השפעת הציונים על הלמידה

ציונים הם חלק אינטגרלי ממערכת הלמידה ומקובלים כמעט בכל מוסדות להשכלה גבוהה. לציונים יש תפקיד כפול, מצד אחד הם נותנים משוב ללומד על ביצועיו ומאפשרים לו לשפר את למידתו. מצד שני הציונים מספקים מידע על ביצועי הלומד למערכות אחרות ומהווים "דלת הכניסה" להתקדמות אקדמית ותעסוקתית. הציונים מאפשרים התקדמות למשל לצורך קבלת הסמכה או לקבלה ללימודים לתואר אקדמי מתקדם, ולעיתים גם מהם פקטור לקבלה לעבודה.

לאפקט הציונים יכולים להיות השפעות חיוביות כגון להוות מקור למוטיבציה ללמוד ולהשקיע, מנגד לציונים יכולים להיות השפעות שליליות היכולות להשפיע הן על הרווחה של הלומד והן על תהליך הלמידה שלו. הציונים עלולים להגביר תחושות של מתח וחרדה, לעודד פעולות של רמאות אקדמית, לפגוע בשיתוף פעולה בין סטודנטים וליצור תחרות לא בריאה ולפגוע במוטיבציה הפנימית ללמוד ולחשוב בצורה ביקורתית. בנוסף הציונים יכולים לפגוע ביחסים בין המרצים לסטודנטים ולפגוע בתחושת האימון בניהם.

באופן עקרוני, ניתן לסווג את הלומדים לשני סוגים: לומדים בעלי מוטיבציה פנימית ולומדים בעלי מוטיבציה חיצונית. ללומדים עם מוטיבציה פנימית, יש להם רצון רב לרכוש את הידע הנלמד, החומר מסקרן ומעניין אותם וגורם להם לעוררות. לעומת זאת הלומדים ממוטיבציה חיצונית, הכוח המניע אותם הוא להשיג את התואר, להתקדם מבחינת מעמד ו/או תעסוקה והחומר הנלמד פחות חשוב עבורם.

מספר מחקרים הראו כי הציונים עלולים לפגוע במוטיבציה הפנימית ללמידה שכן הם מדכאים את תחושת האוטונומיה של הלומד, הם אינם בהכרח משקפים את רמת הידע הנרכש וגורמים ללמידה לשם קבלת ציון ולא כדי להעשיר את הידע. עם זאת, מחקרים אחרים מצביעים על כך שציונים יכולים לעודד מוטיבציה פנימית, בתנאי שהלומדים רואים בהם משוב המספק להם מידע לשיפור היכולות שלהם.

במחקר של  (Chamberlin, K. et al. 2018) Chamberlin נמצא שרוב הסטודנטים לא רואים בציונים משוב המספק מידע שיכול לסייע להם לשיפור היכולות שלהם. ואף הפוך מכך, הציונים עוררו בהם תחושות של חרדה, פחד מכישלון וחוסר תקווה, הציונים גרמו להם להשוואה חברתית ותחרותיות. אפילו בקרב לומדים בעלי ביצועים גבוהים, עלו חששות שלא יוכלו להגיע להישגים מספקים וחשש שלא יוכלו להתקבל לתואר מתקדם. לחלקם זה גרם להם להימנע להשתתף קורסים מאתגרים.

בניגוד להשפעות השליליות של ציונים על המוטיבציה, הערכות מילוליות העלו את תחושת המסוגלות והשייכות. סטודנטים שקיבלו הערכות כאלה, ציינו שהן מספקות יותר מידע ספציפי לגבי היכולת שלהם, תחומים הטעונים שיפור וכן הכוונה כיצד להשתפר.

דפוסי החשיבה הם אחד הגורמים המשפיעים ביותר על ההתייחסות לציון. לפי פרופ' קרול דווק ישנן שתי תבניות חשיבה: חשיבה מקובעת וחשיבה מתפתחת. בחשיבה מקובעת מונעת מהאמונה שכל התכונות והיכולות הן בבחינת מוצר מוגמר ובלתי משתנה והיא יוצרת צורך להוכיח את עצמנו כל פעם מחדש. לעומת זאת, אנשים עם תבנית חשיבה מתפתחת מאמינים  שהיכולות הם דינמיים ובאמצעות רצון, אימון ומאמץ אפשר לשפרן. מכאן שאנשים עם תבנית חשיבה מקובעת רואים את הציון כאיום כאשר הם מקבלים ציון גבוה הם חוששים שבעתיד לא יוכלו לעמוד בסטנדרט הגבוה וכאשר הם נכשלים הם רואים זאת כהוכחה לחוסר היכולת שלהם. לעומת אנשים עם תבנית חשיבה מתפתחת הרואים בציון משוב המאפשר להם להשתפר.

איך כדאי להתנהל מול הציונים?

  1. זכרו שמטרת הציונים לדרבן אותנו ללמוד והם לא תמיד מצליחים להביע הידע והמיומנויות שנרכשו בצורה מדויקת.

  2. אחד הדברים שחשוב לעשות אחרי קבלת ציון הוא לנתח את הסיטואציה ולהסיק מסקנות להתנהלות שלנו בעתיד. האם החומר מובן לנו? האם למדנו בצורה יעילה וטובה? האם הציון משקף את הידע והמיומנות שרכשנו? איך הייתה ההתנהלות שלנו? איפה היו הכשלים שלנו? מה עשינו בצורה טובה? איך אפשר לשפר את ההתנהלות שלנו בעתיד?

  3. בנו תוכנית פעולה – חשבו איך אתם יכולים לשפר את תהליך הלמידה והתמודדות טובה יותר עם מטלות אקדמיות. מצאו את סגנון הלמידה הנכון עבורכם.

  4. אל תחמירו יותר מדיי עם עצמכם – זכרו שרוב הציונים אפשר לשפר, והציונים לא אומרים דבר עלינו כבני אדם או על היכולות שלנו.

  5. בקשו עזרה מהסביבה– כמעט בכל מוסד לימודים יש יועצים ואנשי מקצוע שיכולים לעזור לכם לבחון את דרכי העבודה שלכם ולסייע לכם למצוא אסטרטגיות למידה שמתאימים לכם. אפשר לפנות למרצים ולבקש לבדוק איתם את הקשיים שלכם וכמובן אפשר להיעזר בחברים.

  6. אימוץ תבנית חשיבה מתפתחת - להיות מודעים לתבנית החשיבה שלנו ולשאל את עצמנו האם החשיבה שלי מקובעת או מתפתחת?

בהצלחה!!!

מאמרים נוספים:

סגנונות למידה

טיפים להצלחה בבחינות

חרדת בחינות

התמודדות עם חרדת בחינות

הצלחה בבחינות

הצלחה בלימודים

קשב ולמידה

למידה מיטבית

איך לעורר מוטיבציה

דפוסי חשיבה

 

"אני מסוגל לקבל כישלון, כל אחד נכשל במשהו, אבל אני לא מוכן לא לנסות."

מייקל ג'ורדן

 

 

לאימון אקדמי  - התקשרו 050-5797672

שחמט.png
bottom of page