סיכום במהלך הרצאה

לסכם במהלך ההרצאה היא פעולה מאתגרת משום שהיא כוללת בה שלוש פעולות שיש לבצע בו-זמנית: להקשיב למרצה ולמהלך השיעור, להבין את החומר הנלמד ולתעד אותו בצורה ברורה, מובנת ומתומצת. כאשר מתווספת הפרעת קשב האתגר גדל, צריך בנוסף לכך לשמור על קשב וריכוז במהלך כל ההרצאה. לכן לומדים רבים עם הפרעת קשב נמנעים מלסכם את השיעור.

חשיבות הסיכום בשיעור היא גדולה, הסיכום מעודד למידה פעילה ומפחית את ה"חלימה" וחוסר קשב. סיכום השיעור מספק לנו את התיעוד של החומר הנלמד ומסייע לנו בחזרה על החומר, בחינות ועבודות. בנוסף לכך משפר את ההבנה של החומר הנלמד. יש לסיכום החומר חשיבות נוספת בזכירת החומר, תהליך הכתיבה מסייע בזכירת החומר ומאפשר לנו גישה למידע שנשכח מאיתנו.

תהליך הסיכום יכול להיעשות באופנים שונים: סיכום בכתב יד, הקלדה, הקלטה, שימוש באפליקציות תמלול וכד'. לכל שיטה יש את היתרונות והחסרונות שלה, הדבר החשוב בבחירת שיטה סיכום, שתהיה מותאמת עבורכם.

היתרון המרכזי של סיכום בכתב יד שהיא מאפשרת הוספת שרטוטים, ציורים, שרבוטים ותרשימים בדרך קלה ומהירה. החסרונות של שיטה זו הם בעיקר בסרבול הנובע מעצם הכתיבה על נייר (מחברות, קלסרים וכד'), קושי ביכולת חיפוש מהיר ומציאה של חומר ולעיתים גם קושי בפיענוח כתב היד.

חלק גדול מהסטודנטים מסכמים בהקלדה במחשב או בטאבלט, היתרונות בשיטה זו: שמירת החומר באופן דיגיטלי המאפשר עריכה של החומר, אפשרות להוסיף הערות למצגות, חיפוש מהיר של מידע וקישור לאתרים וסרטונים. כאשר משתמשים בטאבלט או בעט דיגיטלי יש אפשרות להוסיף  שרטוטים, ציורים ותרשימים בקלות. החיסרון העיקרי של שיטה זו היא החשיפה להסחות דעת כגון אינטרנט ורשתות חברתיות. כדי שדרך זו תהיה אפקטיבית, חשוב שתהיה יכולת ההקלדה מהירה, מומלץ יכולת הקלדה עיוורת.

אפליקציה/תוכנה מומלצת לסיכום בהקלדה היא OneNote. היתרונות המרכזיים שלה, שאפשר לאגד את הקבצים במחברת אחת, שאותה אפשר לחלק למספר חוצצים. היא יכולה להיראות כמחברת חלקה, שורות או משבצות. היא מאפשרת לנו לקבץ מידע מסוגים שונים (טקסט, קבצי קול, סרטוני ווידאו, תמונות, שרטוטים, ציורים, נוסחאות וכד')  ממקורות שונים. בתוכנה ישנם כלים שמאפשרים לנו ארגון נוח וחיפוש מהיר של מידע. התוכנה מוסיפה באופן אוטומטי תאריך ושעה, בנוסף היא מאפשרת הקלטה של שמע ווידאו, הוספת הערות.

שיטה נוספת היא להקליט את ההרצאה ולאחר מכן לשמוע אותה, ישנם כאלו שמשלבים עם שיטה זו סיכום מילולי כתוב של השיעור, וההקלטה מהווה גיבוי לסיכום. היתרון בהקלטת ההרצאה הוא היכולת לחזור להקשיב להרצאה ולהשלים פרטים שנשמטו במהלך ההרצאה. החיסרון העיקרי בשיטה זו הוא הזמן הרב שהשיטה הזאת לוקחת.

ישנן מספר אפליקציות המאפשרות תמלול של השיעור בזמן אמת. לדוגמה: האפליקציה Live Transcribe של גוגל או האפליקציה Visual Hear, Speechnotes או WebCaptioner  המותאמת למחשב. אפשר להניח את הטלפון / מחשב בקרבת המרצה ולקבל בזמן אמת תמלול של השיעור. החיסרון בשיטה זו שלא תמיד האפליקציה תזהה את כל מה שנאמר בשיעור ובנוסף לכך האפליקציה תתמלל גם דברים שאינם קשורים לשיעור, לכן חשוב לערוך ולשפרו בסוף השיעור.

אפשר להשתמש במספר שיטות במקביל, למשל לסכם בתמצות בכתב יד ולהשתמש באפליקציית תמלול או הקלטה – זה מאפשר להשלים את המידע, בעיקר כאשר מהירות הכתיבה שלו היא אינה מהירה.

חשוב להיות מעורב בשיעור, לשאול שאלות ולהשתתף ולא רק להתעסק בסיכום החומר. כדאי לשים לב לדגשים של המרצה בהרצאה, הדגשים יכולים להיות בצורה ישירה (המרצה מדגיש את חשיבות החומר הנלמד) או בצורה עקיפה (משך הזמן המוקדש לנושא, כמות התרגול והדוגמאות, שינוי הקול ושפת הגוף של המרצה וכד'). רצוי לסמן בדרך כלשהי שהחומר בעל חשיבות גבוהה.

רצוי לסכם את החומר במילים שלכם, להוסיף הערות, שאלות שעולות או נושאים לבירור. בנוסף לכך כדאי להשתמש במרקרים, בצבעים וסימנים כדי להדגיש מידע חשוב.

סדר וארגון ייסעו לכם למצוא את המידע הדרוש, לכן חשוב להתחיל כל שיעור בתאריך ונושא השיעור, לכתוב בצורה מרווחת וברורה, לרשום כותרות ותתי כותרות שיתארו את ההיררכיה של החומר ולהוסיף מספרי עמוד ותוכן עניינים.

מאמרים נוספים:

סיכום בהרצאות

סיכום חזותי

הצלחה בלימודים

שיפור הזיכרון

עבודה סמינריונית

הצלחה בבחינות

"בדבר אחד אין לי שמץ של ספק: איש אינו יכול לכתוב ספר שילדים יאהבו, אם אינו כותב אותו קודם כל לעצמו."

א.א. מילן




 

לאימון אקדמי - להצלחה בלימודים - התקשרו 050-5797672