top of page

שמונה שלבים לשיפור ההתנהגות

גידול ילדים וחינוכם הם פעולות מאתגרות ביותר עבור ההורים ובעיקר כאשר הילדים הם בעלי הפרעת קשב וריכוז. הפרעת קשב, משפיעה לרעה על יכולתו של הילד להתמקד ולשלוט בהתנהגותו, לדחות סיפוקים ולעמוד בכללים שההורים קובעים.

ד"ר ראסל א' ברקלי, מציע בספרו, "לשלוט ב-ADHD", שמונה שלבים להתנהגות טובה יותר אצל ילדים.
ד"ר ראסל א' ברקלי, מציע, שמונה שלבים להתנהגות טובה יותר אצל ילדים בספרו, "לשלוט ב-ADHD". בעזרת דבקות בעקרונות אלו תוכלו להגיע להישגים הבאים:

  1. לחזק את יחסי הורים – ילדים  בעזרת כבוד הדדי, שיתוף פעולה והערכה, להפוך יחסים אלו לאוהבים יותר וידידותיים יותר.

  2. להפחית את העימותים היומיומיים, את המריבות, את הוויכוחים ואפילו את התפרצויות הזעם – הן שלכם והן של הילד.

  3. לשפר את התנהגות ילדכם בטווח של דפוסים חברתיים מקובלים. להכין את ילדכם לקראת חיי חברה.

התוכנית מתאימה לבני גיל 10-2.
שלב 1: למדו להעניק תשומת לב חיובית לילדכם – תשומת הלב שאתם מעניקים לילד משמשת עבורו גמול או תוצאה חזקים ביותר. בהעדר תשומת לב חיובית הילד יסתפק גם בתשומת לב שלילית – גערות, ביקורת צעקות, משום שעדיף תשומת לב מכל סוג שהוא מחוסר תשומת לב.
בחרו פרק זמן של 20 דקות, שיהיה "הזמן המיוחד" שלכם עם ילדכם. ציינו פשוט כי "כעת הגיע הזמן המיוחד שלנו לשחק יחד. מה אתה רוצה לעשות?" הילד בוחר פעילות הנראית לו, במסגרת הגיונית, (צפייה בטלוויזיה או חוסר פעילות אינם מתקבלות). אל תשתלטו על המשחק ואל תנהלו אותו. אל תשאלו שאלות ואל תתנו הוראות. מדי פעם שבחו את מעשיו ותנו לו איזון חיובי. היו מדויקים וישרים.
תגובות חיוביות לא מילוליות
• חיבוק
• לטפוח על ראש או הכתף
• לסתור בחיבה את השיער
• להקיף בזרוע את הילד
• לחייך
• לתת נשיקה קטנה
• להראות סימן של "אגודלים למעלה"
• לקרוץ

תגובות חיוביות מילוליות
• אני אוהב את זה כשאתה...
• זה נחמד כשאתה...
• אתה ממש ילד גדול כש...
• זה היה נפלא כש..
• עבודה טובה!
• כל הכבוד!
• נפלא!
• גדול!
• פנטסטי!
• בחיי, אתה ממש מתנהג כמו גדול כש...
• חכה שאספר לאמא/אבא כמה יפה אתה עושה...
• עשית את זה לגמרי בעצמך – כל הכבוד!
• מפני שהתנהגת כל –כך יפה, אתה ואני נעשה...
• אני גאה בך מאוד שאתה...
• אני תמיד נהנה כשאנחנו בצורה כזאת.

עצות
• תמיד הפגינו מיד את שביעות הרצון שלכם, אל תחכו!
• תמיד בטאו את רצונכם במדויק.
• לעולם אל תתנו מחמאה בחצי פה.

שלב 2: היעזרו בתשומת הלב רבת –עוצמה שלכם כדי לזכות בצייתנות

  • במתן הוראות, תנו לילדכם היזון חוזר מיידי על טיב הביצוע שלו.

  • אל תתנו הוראות נוספות ואל תשאלו שאלות בזמן שילדכם עובד או ממלא אחר הוראותיכם – כדי לא להסיח את דעתו.

  • ברגע שראיתם שילדכם מציית, אתם יכולים לעזוב את המקום לרגעים אחדים, אך הקפידו לחזור לעיתים קרובות כדי להעניק תשומת לב ולשבח את צייתנותו של ילדכם.

  • אם הבחנתם בכך שילדכם ביצע משימה בלא שיגידו לו לעשות זאת, שבחו אותו ואולי העניקו לו פרס קטן, כדי לעודדו לעשות זאת בפעם הבאה.

  • התחילו להעניק תשומת לב חיובית על כל הוראה שאתם נותנים, בחרו 2-3 הוראות שילדכם אמנם ממלא, אך עושה זאת בחוסר עקביות, ועשו מאמץ לשבח את ילדכם ולהעניק לו תשומת לב בכל פעם שהוא מתחיל למלא אחר הוראות אלה.


שלב 3: תנו פקודות יעילות יותר

  • כשאתם עומדים לתת פקודה / הוראה לילדכם: התכוונו למה שאתם אומרים, לעולם אל תתנו פקודה שאינכם מתכוונים להתעקש עליה.

  • אל תציגו את הפקודה כשאלה או כבקשת טובה.

  • אל תיתנו פקודות רבות מדי בבת-אחת.

  • ודאו שהילד מקשיב לכם.

  • סלקו גורמים מסיחי דעת לפני נתינת הפקודה.

  • בקשו מהילד לחזור על הפקודה.

  • הכינו כרטיסיית מטלות.

  • קבעו מועד אחרון.


שלב 4: למדו את ילדכם לא להפריע לפעילויותיכם

  • כשאתם עומדים להיות עסוקים בדבר מה, תנו לילדים פקודה בשני חלקים: 1. מה לעשות בזמן שאתם עסוקים. 2. לומר לילד לא להטריד אתכם בזמן שאתם עסוקים. למשל "אמא צריכה לדבר בטלפון, ולכן אני רוצה שתישאר בחדר ותצפה בטלוויזיה. אל תפריע לי"

  • חכו פרק זמן ארוך יותר לפני שתחזרו לילדכם ושבחו אתו על כך שלא הפריע לכם. הגדילו בכל פעם את הזמן.

  • אם נראה כי ילדכם עומד להפסיק את הפעילות שלו ולהפריע לכם, הפסיקו מיד את עיסוקכם, לכו לילדכם, שבחו אותו על כך שהוא אינו מפריע וכוונו אותו מחדש להישאר בפעילותו.

  • ברגע שאתם מסיימים את עיסוקכם, שבחו את הילד על כך שהניח לכם לסיים את המוטל ללא הפרעה. מדי פעם תוכלו לתת לו גם פרס קטן על שאינו מפריע לכם.


שלב 5: ארגנו שיטת אסימונים ביתית

  • העריכו כמה אסימונים ילדכם ירווח ביום ממוצע.

  • רשמו את המטלות שאתם רוצים לעבוד עליהם עם הילד.

  • אפשר לתת לילד הזדמנות להרוויח אסימונים כבונוס עבור ביצוע מטלות במהירות וברוח טובה.

  • אחת למספר שבועות, עברו על רשימת המטלות והפרסים והוסיפו מטלות חדשות לרשימה. שאלו את ילדכם אם הוא רוצה להוסיף פרסים או הטבות לרשימה.

  • אל תתנו את האסימונים או הנקודות עד שהילד סיים את ביצוע המטלה, אך תגמלו אותו מיד עם השלמת הביצוע.

  • על שני ההורים להשתמש בשיטת האסימונים כדי לקבל יעילות מרבית.

  • כאשר אתם נותנים אסימונים / נקודות, חייכו ואמרו לילד מה המעשה שהוא עשה ושמצא חן בעינכם.


שלב 6: למדו להעניש בצורה בונה על התנהגות בלתי הולמת

  • לעולם אל תתנו הוראה שאינכם מתכוונים לגבות אותה בתוצאות שיבטיחו את ביצועה. ההוראה הראשונה בקול תקיף אך נייטרלי או נעים. אחרי שתתנו את ההוראה ספרו עד 5, עדיף בלי קול. אם הילד לא התחיל לציית תוך 5 השניות האלו, צרו איתו קשר עין, הרימו אתך קולכם, ואמרו "אם לא תעשה מה שאני אומר, אתה..."

  • על הילד להישאר בפסק זמן עד שיתקיימו שלושה תנאים:  במשך מינימאלי של העונש בין דקה לשתי דקות. לאחר מכן המתינו עד שהילד יירגע. אל תיגשו אל הילד עד שיהיה רגוע במשך 30 שניות. אחרי שהילד נרגע, עליו להסכים לבצע את מה שנדרש.

  • כאשר הילד עוזב את הפסק זמן, החזירו אותו ואמרו לו בקול תקיף "אם תעזוב את הפסק זמן אקנוס אותך".


שלב 7: הרחיבו את השימוש בפסק זמן.

מאמרים נוספים:

ארבע ההסכמות בהורות

הורה כמאמן


אימון הורים לילדים עם קשיי קשב  – התקשרו  050-5797672
 

ADHD3-04.jpg
bottom of page