משמעת עצמית.jpg

משמעת עצמית

אחת התכונות שיכולות לנבא הצלחה היא משמעת עצמית, לרוב לא מספיק רק כישרון על מנת להגיע להישגים גבוהים בהתאם ליכולות. משמעת עצמית נחוצה על מנת שנוכל לסיים את המשימה גם שהיא מאתגרת או משעממת. משמעת עצמית היא היכולת להחליט ולבצע דברים שצריך לעשות למרות שאיננו בהכרח חפצים בכך. מושג זה קשור לתכונות נוספות כגון : יכולת התמדה, שליטה עצמית, נחישות, כושר עמידה, כוח רצון, מוטיבציה יכולת סיום משימות והתמודדות עם אתגרים למרות אי הנוחות.

לחלק גדול ממאותגרי קשב יש משמעת עצמית נמוכה. דבר זה נובע  מאפיוני הפרעת קשב וקושי בתפקודים ניהוליים. לאנשים עם הפרעת קשב חסר "השוטר" הפנימי שמכוון לעשייה גם שלא בא לעשות זאת. משמעת עצמית, יכולה לבוא לידי ביטוי בהרבה תחומים בחיינו, ויש לה תפקיד חשוב בלימודים, עבודה והדימוי העצמי שלנו. הבשורה הטובה היא  שאפשר להתאמן ולחזק תכונה זאת.

דרכים לפיתוח משמעת עצמית

  1. מצאו את הלמה שעומד מאחורי המטלה – בררו לעצמכם למה המטלה חשובה לכם ומה  תרוויחו ממילוי המטרה.

  2. התחילו במשימה קטנה וקלה לביצוע שאתם מאמינים שאתם יכולים להצליח לבצע אותה. ככל שתרכשו ניסיון, הביטחון בעצמכם יגדל וכך תוכלו בהדרגה להעלות את דרגת האתגר שאתם מסוגלים להתחייב אליו.

  3. התמקדו במשימה אחת או שתיים – כאשר מספר המשימות מועט קל יותר לפתח משמעת עצמים מאשר שיש ריבוי משימות ולחץ. בחרו כל פעם משימה או שתיים שאותם תתחייבו לבצע.

  4. בנו תוכנית פעולה לביצוע המשימה – לעיתים חוסר משמעת עצמית מופיע כתוצאה מאי הידיעה מה ואיך צריך לבצע את המשימה. תכנית פעולה יגולה לסייע בהבנת תהליך ביצוע המשימה.

  5. שריינו זמן ומשאבים לביצוע המשימה – כאשר אין לנו זמן או חסר לנו משאבים לביצוע המשימה, זה יכול לגרום לנו לוותר על המשימה. לכן חשוב להקצות מראש משאבים לביצוע המשימה ולקבוע לו"ז לשלבי המשימה.

  6. סיפוק צורכי הגוף – ישנו קשר ישיר בין חוסר גופני כלשהו למשמעת עצמית. כאשר אנו עייפים, רעבים או צמאים, מאתגר יותר לבצע פעולה מאתגרת הדורשת משמעת עצמית. במקרים אלו אנו נוטים לוותר לעצמנו. בנוסף פעילות גופנית יכולה להעלות את המרץ שלנו לביצוע משימות ופיתוח משמעת עצמית.

  7. השתמשו בשפה ודיבור עצמי מעצימים – שימו לב למילים שאתם משתמשים בהם. ישנם מילים שמחזקות ומעצימות את המשמעת העצמית כגון: אני יכול, אני רוצה, אעשה זאת, אשיג זאת, אני יודע וכד' וישנם מילים המחלישות את המשמעת העצמית כגון: אני לא יכול, אני חייב, אני לא מסוגל, אין לי משמעת עצמית וכד'. השתמשו במילים מקדמות הן בשפה היומיומית שלכם והן בדיבור העצמי שלכם.

  8. הקיפו את עצמכם בסביבה תומכת – לסביבה יש השפעה גדולה  על תחושת המסוגלות שלנו ועל משמעת העצמית שלנו. סביבה תומכת יכולה לסייע ולתמוך בנו ברגעי המשבר ולעודד אותנו להמשיך לפעול.

  9. נטרו את ההתנהלות שלכם – מצאו מה עוזר לכם במשמעת עצמית ומה מחבל. הכירו את הגורמים המשפעים על ההתנהלות שלכם. אתרו גורמים פנימיים וחיצונים והתכוונו להם. צרו הרגלים חדשים שיחזקו את המשמעת האישית שלכם.

  10. זהו את החסמים שמעכבים אתכם - מצאו מה מקשה עליכם לבצע את המשימה, איזה רגש מעורב? האם חסר לנו ידע ומיומנות? מה מתסכל אותנו במשימה? האם אנחנו מאמינים בנחיצות המשימה? חפשו פתרונות ודרכים יצירתיות להתמודד עם החסמים.

  11. עשו הפסקה לפני שאתם מגיעים להחלטה אם להפסיק או להמשיך במשימה.

  12. עצרו לפני שאתם מוותרים ושאלו את עצמכם מהו הדבר הקטן שאני יכול/ה לבצע שקשור למשימה? מה ארוויח אם אסיים את המשימה? מה אפסיד אם לא אסיים את המשימה? מה מפריע לי? מה יכול לעזור לי? מי יכול לעזור לי?

"משמעת עצמית היא שליטה על הרצון והדחפים שלך תוך שמירה על מיקוד במה שצריך לעשות כדי להשיג את מטרתך."  

אדם סיצינסקי

"משמעת עצמית מתחילה בשליטה במחשבותיך. אם אינך שולט במה שאתה חושב, אתה לא יכול לשלוט במה שאתה עושה. פשוט, משמעת עצמית מאפשרת לך לחשוב קודם ולפעול אחר כך. 
 

נפוליאון היל


לאימון אישי - התקשרו 050-5797672