top of page
דימוי עצמי 1.png

דימוי עצמי והשפעתו על חיינו

דימוי עצמי הוא אחד הגורמים המשפעים ביותר על ההתנהלות שלנו. דימוי עצמי מייצג את התפיסה שלנו לגבי עצמנו, הדרך בה אנו רואים את עצמנו בתחומים שונים כגון: תכונות אופי, מוסר, פיסי - גופני, שכלי, משפחתי, חברתי, אקדמי, מקצועי ועוד. הדימוי שלנו יכול להיות שונה בכל תחום ותחום וכן הדימוי משתנה בהתאם לזמן והנסיבות בחיינו.

הדימוי העצמי נוצר כתוצאה של שלושה גורמים מרכזיים:
1. הסביבה
2. אירועים והתרחשויות
3. פרשנות ותגובה

הסביבה – אחד הגורמים המשפעים על בניית הדימוי העצמי שלנו, היא הסביבה. כבר מיהותנו ילדים קטנים אנו קולטים מסרים מהסביבה מה נחשב טוב ומה רע, מה מוערך ומה דחוי, מה נכון ומה לא נכון. בגיל הילדות הסביבה המשפיעה ביותר היא ההורים והמשפחה הקרובה, במשך הזמן גורמים נוספים משפעים כגון: הגננות, המורים, החברים, בני זוג ואנשים בעלי סמכות. בעידן שלנו למדיה ישנה השפעה רבה על הדימוי העצמי שלנו, המדיה מגדירה את הסטנדרטים שלפיהם אנו שופטים את עצמנו. הדימוי העצמי מושפע מתגובת הסביבה להתנהגותנו ובנוסף לכך אנו משווים את ההישגים שלנו לסביבה והדימוי העצמי נבנה בהתאם להשוואת הללו. סביבה תומכת ואוהבת עוזרת בפיתוח דימוי עצמי גבוה.

אירועים והתרחשויות בחיינו, משפעים על הדרך שאנו תופסים את עצמנו. כאשר אנו חווים הצלחות, תחושת המסוגלות שלנו גדלה ובעקבותיה עולה גם הערך העצמי שלנו. לעומת זאת, כאשר אנו חווים כישלונות, תחושת המסוגלות שלנו יורדת והדבר משפיעה על הדרך שאנו רואים ותופסים את עצמנו. אנו משווים את עצמנו לציפיות שלנו מעצמנו וכאשר הם לא מתממשים הדימוי העצמי שלנו יורד. תחושה זאת תגרום לנו להימנע ממצבים שבהם תחושת המסוגלות שלנו נמוכה, הדבר יכול להוביל לירידה נוספת בדימוי העצמי שלנו. התנסויות חיוביות מאפשרות לנו לבנות דימוי עצמי חיובי ויציב.

פרשנות ותגובה – אנו מפרשים כל מאורע המתרחש בחיינו על סמך מערכת האמונות, התפיסה, הערכים, הפרדיגמות והניסיון שלנו. פרשנות זאת מעלה לנו רגשות ותחושות שמשפעים על התגובה שלנו. הפרשנויות שלנו לאירועים מגבשות את התפיסה שלנו כלפי עצמנו ובונות את הדימוי העצמי שלנו. כאשר מתרחשים אירועים טראומטיים או קשיים נגיב על-פי הגישה שפיתחנו. כאשר הגישה חיובית – תחושת המסוגלות שלנו תגדל ובהתאם גם הדימוי העצמי. לעומת זאת, כאשר הגישה שלנו שלילית – תחושת המסוגלות שלנו תקטן ובהתאם לכך גם הדימוי העצמי שלנו ירד.

לקויות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז בילדים ומבוגרים מלווה במקרים רבים גם בדימוי עצמי נמוך, כתוצאה של מהתנסויות מוקדמות וממשוב פנימי וחיצוני שקיבלו במהלך חייהם. הקשיים באים לידי ביטוי בין היתר בקשיים אקדמיים והישגים לימודיים נמוכים, קשיים בניהול עצמי וניהול זמן. חלק מהקשיים האלו הם בשל הלקות, דבר היוצר תחושות חוסר מסוגלות, ודימוי עצמי נמוך.  תחושות אלו עלולות לגרום לדפוס של חוסר אמונה בעצמם, חשש והימנעות שיגרמו להם פחות להעז, לנסות ולהשקיע וזה יגרום לפחות הצלחות - נבואה שהמגשימה את עצמה.

 

דימוי עצמי הוא הדימוי המנטאלי שלנו, שמבטא את הפרשנות שלנו לחוויות העבר ותגובת הסביבה. מכך אפשר להסיק שדימוי העצמי שלנו אינו מציג את מי שאנחנו כיום אלא מייצג את מי שהיינו בעבר על פי הפרשנות שלנו. חלק מהדימוי העצמי שלנו נבנה מאירועים שקיבלנו בהם תוצאה לא רצויה ותחושת הכישלון נשארה צרובה בנו. אם נתבונן על עצמנו במהלך החיים נראה שעשינו דרך ארוכה והשתפרנו בהרבה תחומים. עם זאת לעיתים התמונה שיש לנו על עצמנו לא התעדכנה בהתאם. כדי לחזק את הדימוי העצמי שלנו יש להתאימו למצבנו הנוכחי בעזרת התמקדות בהצלחות ובהישגים שלנו. 


דרכים לשיפור הדימוי העצמי
• יצירת סביבה תומכת – סביבה תומכת מאפשרת לנו להתמודד בצורה טובה יותר עם אירועים מאתגרים. חיזוקים חיובים מאפשרים לנו להתגבר על קשיים.
הגברת תחושת המסוגלות – הצלחות מעלות לנו את תחושת המסוגלות. לכל אחד מאתנו יש תחום שבו הוא חזק, חשוב למצוא תחום זה ולפתחו.
 קבלת הכישלון - כל כישלון הוא מקור לצמיחה – מכישלונות אנו לומדים מה לא עובד, הכישלון מהווה חוויה שהיא בסיס ללמידה והתפתחות. חשוב לזכור שאין הצלחות ללא כישלונות וללמוד לקבל את הכישלונות כמו את ההצלחות.
• שינוי גישה – הדרך הפרואקטיבית שלנו לשנות את תחושתנו ובכך להשפיע על הדימוי העצמי ללא תלות בסביבה. בשלב הראשון עלינו להיות מודעים לפרשנות שאנו נותנים לאירועים שונים ועל הרגש שהם מעלים בנו. בשלב השני, עלינו לבדוק פרשנויות אפשריות אחרות לאירוע – ערעור על הפרשנות האוטומטית שלנו וחיפוש פרשנויות נוספות מאפשרת לנו לבחון אירועים בזוויות שונות ועוזרים לנו להבין שהפרשנויות נוצרו בשל חוויות העבר והם אינן בהכרח נכונות.
• דיבור עצמי – אחת השיטות שיכולות לעזור בהעלאת הדימוי העצמי. דיבור עצמי הוא מה שאנו אומרים לעצמנו, זהו מנגנון שעוזר לנו לעבד את החוויות שלנו תוך שימוש במילים. דיבור עצמי מוטיבציוני - מתמקד בהיבטים של בנייה והעלאה של הביטחון העצמי, העלאת העוררות וויסות חרדה. דיבור עצמי חיובי יכול לעזור לנו להרגיש טוב יותר עם עצמנו ואפילו להשתפר במה שאנחנו עושים.

התמדה וסיום משימות - כאשר נתמיד ונסיים את המשימות שקבענו לעצמנו, תחושת המסוגלות תגבר ונאמין יותר בעצמנו ביכולות שלנו ובעיקר נסמוך על עצמנו.

 התמודדות עם פחדים וחששות - כאשר אנחנו נכנעים לחששות ותחושת הפחד, תחושת המסוגלות נפגעת והדימוי העצמי שלנו יורד. והפוך, בכל פעם שאנו חוששים או פוחדים ובכל זאת פועלים, זה מחזק את תחושת המסוגלות והדימוי העצמי שלנו ובכך אנו עולים מדרגה בבניית הדימוי העצמי.

 לחגוג וללמוד הצלחות - כאשר ביצענו משימה והצלחנו לבצע אותה מצד אחד לחגוג את ההצלחה ומצד שני לחקור מה עזר לנו להצליח במשימה. אלו משאבים, מיומנויות וכישורים יש בנו שסייעו לנו לצלוח את המשימה.

 

מאמרים נוספים:

משמעת עצמית

תסמונת המתחזה

"על ידי הרחבת הדימוי העצמי שלך, אתה מרחיב את גבולות הכישורים והמסוגלויות שלך."  מקסוול מאלטס


לאימון לקשב וריכוז - התקשרו 050-5797672

דימוי עצמי2.png
bottom of page