top of page

מחוננים והפרעת קשב

 

להפרעת קשב ומחוננות ישנם תסמינים דומים, דבר שיכול להקשות את האבחון המדויק. הפרעת קשב המוכרת כ-ADHD (Attention Deficit Hyperactive Disorders). היא הפרעה נוירו־ביולוגית התפתחותית כרונית, המתבטאת ביכולות בלתי תקינות להתרכז ולהתמיד לאורך זמן בפעילות שאינה מעניינת או מתגמלת ובקשיי שליטה עצמית בדחפים. לעיתים מתווספת נטייה לאימפולסיביות ולפעילות יתר או לחילופין התמקדות יתר בתחומים מצומצמים המעניינים אותם, ללא יכולת להעביר את תשומת הלב למוקדי עניין אחרים סביבם. הפרעת קשב היא הטרוגנית ויכולה להתבטא החל מבעיות קטנות של תשומת לב או חולמנות ועד להתנהגות קשה של היפראקטיביות ואימפולסיביות. אחד הקשיים העיקריים בהפרעה זו, הוא מימוש הפוטנציאל ויכולותיהם בתחום הלימודי, התפקודי-התנהגותי והבין-אישי.

מחוננות הינה יכולת טבעית גבוהה של אינטליגנציה או כישרון בתחום מסוים. אחד המאפיינים של מחוננות שקיים גם בהפרעת קשב הוא עוררות יתר (overexcitabilities-OE). מושג זה, שטבע דברובסקי (Dabrowski), המתאר תכונה של הפרט להגיב באופן חזק ועוצמתי יותר או בזמן ארוך יותר מהממוצע לגירויים. מחקרים רבים מצאו מתאם בין מחוננות לבין עוררות יתר (OE) בתחום אחד או יותר מחמשת התחומים הבאים: פסיכו-מוטורי, תחושתי, אינטלקטואלי, רגשי ודמיוני. עוררות יתר בתחום פסיכו-מוטורי היא יכולת מוגברת להיות פעיל ונמרץ המתבטאת בתנועה, חוסר מנוחה ואימפולסיביות. עוררות זו מתוארת בעיקר כהתנהגות משני סוגים: עודף של אנרגיה ועצבנות. העצבנות יכולה להתבטא ברגשנות והמתח מתורגם לפעילות פסיכו-מוטורית כמו טיקים, גסיסת ציפורניים, או התנהגות אימפולסיבית. עודף אנרגיה יכול להתבטא בפעילויות יתר, דיבור מהיר ותנועה מתמדת ותנועות גוף מרובות. עוררות יתר תחושתית מתבטאת בתחושה חזקה של עונג או חוסר נוחות חושית הנובעים מגירוי חושי, עניין רב בבגדים, תכשיטים ובמראה, הנאה מאוכל או הימנעות מזונות מסוימים על בסיס איכויות כגון מרקם או צבע. עוררות אינטלקטואלית מתבטאת פעילות מואצת של המוח, חתירה להבנה ולחקור את הלא ידוע, צורך עמוק בידע ופתרון בעיות, שאילת שאלות מתמדת, ביקורתיות, אינטנסיביות ומוסריות גבוהה. עוררות יתר רגשית מתבטאת ברגשות עוצמתיים, בהקצנה של רגשות, אימפולסיביות, ביטויים סומטיים של הרגשות (כגון כאבי ראש, כאבי בטן), זיכרון רגשי חזק, חרדות, פחדים, רגשות אשמה ודיכאון ומצבי רוח אובדניים ובמגוון רחב של רגשות, חמלה, תחושת אחריות מוגברת, בחינה עצמית קפדנית. עוררות יתר דמיונית משתקפת בפעילות מוגברת של הדמיון, הסחות דעת, חוסר תשומת לב, שימוש רב בדמיון ובאשליות, חלומות בהקיץ או כושר המצאה ופנטזיה, שימוש בדימויים, ושימוש מילולי במטאפורות.

מחקרים מצאו כי למחוננים יש עוררות יתר גדולה יותר מאנשים שאינם מחוננים, דבר המאפשר להם לנצל את הפוטנציאל הטמון בהם. לעיתים קרובות, הסביבה רואה בעוררות היתר התנהגות מוזרה שאינה ניתנת להסבר או להבנה, לפעמים עוררות היתר מפורשת כהפרעת קשב או כאוטיזם בתפקוד גבוה. ילדים מחוננים ומתבגרים יכולים להציג מאפיינים התנהגותיים הדומים למאפיינים של הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD). הדמיון מתאפיין ברמות אנרגיה גבוהות, דמיון מפותח, רגישות גבוהה מאוד, הפגנת של התלהבות רבה, אנרגיה גבוהה ותגובות חזקות לגירויים חושניים, יכולת המיקרו-פוקוס ורגישות גדולה יותר לשעמום.

תסמינים נוספים המשותפים בין הפרעת קשב ומחוננות הם: סקרנות רבה וחוש דמיון מפותח, יצירתיות גבוהה, קיצוניות גבוהה בין הנושאים שמעניינים אותם לעומת הקושי להתמודד עם נושאים שאינם מעניינים אותם. פער בין יכולות בתחום החוזק לעומת תחומי הקושי, רגישות יתר אמוציונליות ותחושתיות, שוחרי צדק, רגישות גבוהה ומתח נפשי מתמשך, קשיים חברתיים ותחושת אי שייכות, קשיי שינה ועוד.

המאפיינים של המחוננות בעיקר עוררות יתר והסימפטומים של הפרעת קשב דומים מאוד וייתכן שיהיה קושי להבחין ביניהם. אבחון שגוי כגון של עוררות יתר פסיכו-מוטורית בקרב מחוננים עלול להיות לעיתים קרובות מיוחס להפרעת קשב. לכן חשוב לבחור מאבחן שמתמחה באבחון הפרעת קשב בקרב מחוננים.

מאמרים נוספים:

מחונן עם תווית כפולה 

מאפייני הפרעת קשב

תפקודים ניהוליים

אימפולסיביות

קשיי שפה

שיפור התנהגות

 

"יצירתיות היא אינטליגנציה שעושה חיים".

אלברט איינשטיין


לאימון לקשב וריכוז למחוננים - התקשרו 050-5797672

שחמט.png
bottom of page