top of page
ספר עם אותיות.png

לקות שפתית

 

השפה היא אחת מאבני היסוד של החיים בחברה האנושית, היא האמצעי העיקרי להעברת מחשבות, רצונות, אינפורמציה, מסרים ורגשות לסובבים אותנו. בעזרתה ניתן לפתור בעיות, ללמוד, לבטא רגשות, לתקשר עם הסביבה ולהשתלב באופן חברתי.
רכישת השפה מתבססת על יכולת מוּלדת ומתממשת ביחסי גומלין עם הסביבה. רכישת השפה נעשית הן בסיטואציות של הוראה ולמידה מכוונות ומפורשות, והן בהזדמנויות לא מכוונות.

"לקות שפתית" הינה קשיים שיכולים להיות בהבעה, או בהבנה, או בשניהם.
לקות שפתית מתאפיינת בקשיים הבאים:
• להבין או לעקוב אחר הוראות.
• לענות לשאלות (ולעניין).
• לזהות תמונות או חפצים על פי שמם.
• להבין חוקים של משחק.
• לחבר מילים בודדות למשפט.
•  לבנות משפטים מורכבים.
• להסביר את עצמו.
• לתאר חוויה שקרתה לו.
• לשמור על כללי דקדוק נכונים.
• לתת שם לחפצים.
• ללמוד שירים וחרוזים.
• לרכוש מילים חדשות.
• להשתתף בשיחה.
• קושי ברכישת שפה זרה.
• סיכול אותיות.

ילדים עם "לקות שפתית" מתקשים להעביר ולהבין מסרים מהסביבה. הם מתקשים לארגן מידע מילולי ולשתף ברעיונות. הקושי בהעברת מסרים ורעיונות גורמים לתסכול וכעס אצל הילד ובסביבתו, שגורם לעיתים לילד פגיעה בדימוי העצמי שלו.


לקות שפתית יכולה להתבטא בקצב התפתחות איטי יותר מהנורמלי, היוצר פער בין היכולת השפתית של הילד, לבין היכולת שמצפים ממנו לפי גילו.
סוגי ליקויי שפה:

דיסנומיה
ליקוי שפתי המתאפיין בקושי בשיום - מתן שם או שליפה. הקושי מתבטא באי יכולת לומר מילה מוכרת, או לשלוף שם ידוע מהזיכרון. הקושי בשיום יכול להופיע גם במילים בסיסיות ושכיחות, והוא בולט במילים נדירות.

 דיסלקסיה
דיסלקציה - לקות קריאה מתבטאת בקושי לרכוש את מיומנות הקריאה, איטיות בקריאה, שיבושים בקריאה, קושי בהבנת הנקרא וכן קושי להתמודד עם טקסטים ארוכים ולהבינם.

דיסגרפיה
דיסגרפיה - לקויות בכתיבה עלולות להתבטא בלחץ רב מדיי או מועט מדיי על כלי הכתיבה, באיטיות בכתיבה, בשגיאות כתיב רבות, בניסוח שגוי של משפטים, בהימנעות מכתיבה או בשימוש בתשובות קצרות, כדי להימנע מכתיבה מרובה. רמת התוכן שבאה לידי ביטוי בכתיבה היא ברמה נמוכה יותר מהרמה בדיבור, לעיתים מפני שהשקעת מאמצים בצד הטכני של הכתיבה מסיחה את הדעת מן התוכן.
הסיבות לדיסגרפיה חלקם על רקע של קשיים במוטוריקה העדינה (כגון קושי באחיזת העיפרון, קושי בתיאום בין העין ליד) וחלקם בשל קשיים שפתיים (כגון קושי בהבחנה בין צלילי שפה , קושי בקישור בין צליל לאות), וקשיים בתפיסה החזותית (כגון קושי בהבחנה בין אותיות).

אבחון ליקויי שפה
הרקע להיווצרות ליקויי שפה, כמו ליקויי למידה אחרים, הוא התפתחותי, תורשתי או בעקבות טראומה - פציעה או מחלה של מערכת העצבים המרכזית. כאשר יש חשד לליקוי שפה, יש להפנות את הילד לאבחון ולקלינאית תקשורת.

איך אפשר לעזור לילד עם קשיי שפה?

  • הקניית כישורי שיח – לנהל שיחה עם הילדים בנושאים שונים, על-ידי שאילת שאלות פתוחות המגרות את הילד לדבר ולהביע את דעתו, לשתף את הילדים במאורעות שקרו לנו.

  • העשרת אוצר המילים – דרך נעימה לעשות זאת היא בעזרת משחקים, לדוגמה, מציאת מילים דומות, חרוזים, חשיבה על חפץ וניחוש. בהקראת סיפור לשאול שאלות על מילים ולעודד את הילד לשאול על פשר מילים שאינן מוכרות. יצירת אסוציאציות המקשרות מילים חדשות לעולמו של הילד.

  • הגברת שטף הקריאה – על-ידי קריאה משותפת בקול, קטע/פרק ההורה ופרק הילד.

  • שיפור יכולת ההגייה – חלוקת מילים להברות יכולה לסייע לילד בהיגויי נכון.

  • הוראה מתקנת - שיעורים פרטניים/בקבוצות קטנות מאוד, עם שיטות לימוד ייחודיות ומאפשר לילד לרכוש מיומנויות בשפה.


מאמרים נוספים:

מאפייני הפרעת קשב

תפקודים ניהוליים

אימפולסיביות

"שפה היא אחת המתנות העצומות ביותר שהאדם המציא לעצמו. היא מדורגת, לצד גילוי האיש והגלגל, כבעלת השפעה כבירה בהפיכת האדם המודרני למה שהוא היום." אדוארד מורו


לאימון לקשב וריכוז - התקשרו 050-5797672

bottom of page