טיפים לכתיבת עבודה סמינריונית

כתיבת עבודה סמינריונית היא אחת המטלות המאתגרות ביותר במהלך התואר, במיוחד לסטודנטים עם לקות למידה ו/או הפרעת קשב. כתיבת עבודה סמינריונית דורשת זמן רב, קריאת מאמרים וספרות מקצועית בנושא ועריכת הידע שהצטבר בנושא לעבודה מתומצת ומאורגנת היטב. עם זאת, עבודה סמינריונית יכולה להיות גם מטלה מעניינת, מספקת ומאתגרת מאוד. ישנן עבודות סמינריונית שהן רק תאורטיות וישנן עבודות המשלבות גם עבודה מעשית (מחקר). תהליך עבודה מסודר ומאורגן יכול לסייע במטלה זו. להלן מספר טיפים לביצוע עבודה סמינריונית.
1. בחירת נושא - חשוב לבחור את נושא העבודה ולהגדירו בצורה מדויקת ומצומצמת ולא לבחור נושא כללי מידי ומעורפל. לדוגמה "מידת השפעה של X על Y בקרב Z". חשוב לבחור נושא שמעניין אתכם, דבר שיעזור בהעלאת המוטיבציה לעשות ולסיים את העבודה ואולי אף ליהנות ממנה.
2. הכנת רשימת נושאים הקשורים לעבודה וראשי פרקים - הנושאים הקשורים לעבודה נגזרים משאלת המחקר. לדוגמה "מידת השפעה של X על Y בקרב Z", שלושת הנושאים העיקריים יהיו X, Y, ו-Z וכל אחד מהם יהווה פרק בעבודה. רצוי בשלב הראשון לפתוח קובץ לכל אחד מהנושאים העיקריים של העבודה שבו תרכזו את כל המידע שאספתם בנושא. הכנת ראשי הפרקים יכולה להיעשות ע"י רשימת הנושאים בצורה היררכית ופירוט תתי הפרקים. תוך כדי עבודה יש לבחון את ראשי הפרקים ולעדכנם בהתאם לחומר שנאסף ולתובנות שעלו.
3. חיפוש מאמרים - רצוי לחפש מאמרים על-פי מילות מפתח לפי נושאי העבודה, רצוי לחפש את הנושאים בצורה מדויקת ומצומצמת. דרך מנועי חיפוש אפשר להגיע למאמרים רלוונטיים לעבודה. "google scholar" הוא אחד ממנועי החיפוש הפופולריים והמומלצים, המאפשר חיפוש מאמרים לפי נושאים ושנים. חלק מהמאמרים נגישים וחלקם בתשלום או אפשר לקבלם דרך מוסדות הלימוד. כאשר המאמר אינו זמין בחינם, אפשר לחפשו ולהורידו בחינם בgoogle-. אפשרות נוספת היא בעזרת כלי חיפוש של הספרייה של מוסד הלימודים או דרך מאגרי נתונים ממוחשבים כמו "JSTOR, Science Direct". כאשר מוצאים מאמר רצוי לקרוא את תקציר (Abstract) ולהחליט האם הוא רלוונטי לעבודה. את המאמרים רצוי למיין בתיקיות ע"פ נושאים ולרשום אותם בתוך טבלה המקטלגת את המאמרים לפי נושא, שם המאמר, מחבר, תוכן, מיקום המאמר, APA והערות (כולל רלוונטיות, שנת מאמר, לאיזה פרקים הוא רלוונטי ועוד). את ה-APA אפשר להעתיק מgoogle scholar"" (לחיצה על אייקון מירכאות ("), פותחת חלון עם ציטוט המקור לפי כללי ציטוט שונים ובין השאר לפי APA). חשוב לבחור מאמרים עיקריים שיכולים להניב מידע רלוונטי לעבודה ולנפות מאמרים שאינם רלוונטיים.
4. קריאת מאמרים - על מנת לייעל את העבודה, רצוי לקרוא כל מאמר פעם אחת. תוך כדי קריאה אפשר למרקר חלקים רלוונטיים ולעתיק את הקטעים או לסכמם בקובץ המתאים בהתאם לנושא. חשוב לסכם רק מידע שיכול לסייע בעבודה, מידע שמתלבטים לגביו, אפשר למרקר בצבע אחר. הוספת מראה מקום על-פי APA של המקור ליד כל קטע, תחסוך זמן רב בסוף העבודה. אפשר להוסיף הערות שייסעו בכתיבת העבודה. חשוב לזכור, שבמהלך הכנת העבודה הסמינריונית, אנו עוברים על מספר רב של מאמרים וזה כמעט בלתי אפשרי לזכור את כל המידע. תיעוד וסדר במהלך עשיית העבודה יכולים לסייע מאוד ולייעל את תהליך הכנת העבודה.
5. מבנה העבודה - העבודה מתחילה עם דף פתיחה שבו יש את שם העבודה, שם המנחה והסטודנט, תעודת זהות של הסטודנט, שם המוסד הלימודי ותאריך. תוכן העניינים יופיע לאחר מכן ואחריו המבוא שיציג את הנושא העבודה ומסקנות. הפרק הראשון הוא סקירת ספרות המהווה את התשתית לניסוח השערות העבודה. לאחר מכן יופיע פרק המתודולוגיה המפרט את שיטת ביצוע המחקר, בפרק הממצאים יוצגו הממצאים בתמציתיות ובאופן לוגי. (בעבודות מחקר מעשיות) בפרק הדיון יש להתייחס למטרות המחקר, להשערותיו ולשאלותיו. לבסוף פרק הסיכום, ביבליוגרפיה ונספחים.
6. כתיבת העבודה - לאחר שנאסף מספיק חומר אפשר להתחיל בכתיבת העבודה, תוך כדי הסתמכות על החומר שנאסף מקריאת המאמרים ורוכז בקובץ בנושא הפרק. לאחר הכנת הפרקים יש לאחד את כל הפרקים בקובץ אחד. כאשר משתמשים במאמר כלשהו, יש לרשום את מראה המקום בסוף הציטוט ואת הסימוכין ברשימת ביבליוגרפיה, רצוי לעשות זאת במהלך כתיבת העבודה ולא לחכות לסוף העבודה. את הסיכום והמבוא רצוי לכתוב בסוף התהליך.
7. הכנת ביבליוגרפיה - אפשר להשתמש בטבלה (שבסוף התהליך תודפס ללא קווי מתאר) או תבליטים למקורות השונים. רצוי להכין רשימה למקורות בעברית ורשימה למקורות באנגלית. בסוף התהליך יש לסדר את הרשימה לפי א"ב, רצוי להשתמש בפונקציה של מיון.
8. הגהה - יש לבדוק שהמבנה התחבירי של המשפטים יהיה תקין ונעשה שימוש נכון במילות קישור, ובנוסף שהכללי הפיסוק נכונים ואין שגיאות כתיב או טעויות הקלדה. מבחינת התוכן יש לבדוק שהנושאים מסודרים בקשר הגיוני ויש קשר בין הפסקאות ויש לבדוק שיש קשר בין חלקי העבודה מהמבוא, דרך גוף העבודה ועד הסיכום. העבודה צריכה להיכתב בצורה ברורה ומובנת וחשוב לבדוק ושאין חזרות מיותרות על רעיון מסוים. בשלב הראשון כותב העבודה מבצע את ההגהה, בשלב השני רצוי לתת את עבודה להגהה לחבר הבקיע בחומר ובעל יכולות לשוניות גבוהות. אם מחליטים לשלוח את העבודה להגהה לשונית מקצועית, רצוי שזה ייעשה  על-ידי אדם שיש לו נגיעה לחומר או למקצוע. במקרה של הגהה מקצועית רצוי לצרף מספר מילים על העבודה והסבר של מושגים מקצועיים. בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר לבדוק לאחר ההגה את השינויים שנעשו והאם הם תואמים את המסר שאליו התכוון הכותב. בסוף העבודה רצוי לבדוק שהמקורות מצוטטים על-פי חוקי הציטוט ורשומים בצורה נכונה. בכל פסקה המתבססת על מקור כלשהו צריך להופיע אזכור כנדרש וכן ברשימת הביבליוגרפית בסוף העבודה.
9. הנחיה - חשוב להתייעץ במהלך הכנת העבודה במנחה ולהתחשב המנחה ובהנחיות המוסד האקדמי שבו לומדים.
10. ניהול יומן התקדמות - תהליך העבודה הסמינריונית לעיתים קרובות אורך זמן רב. לעיתים אנו עושים הפסקות במהלך ביצוע העבודה, לכן, רצוי לנהל יומן מעקב שבו נרשום מה נעשה, היכן נשמרו החומרים השונים, מה צריך לעשות, השערות, רעיונות וכדומה.
11. ניהול זמן - חשוב לתכנן ולהקציב זמן לכל שלב בתהליך העבודה ולקבוע זמנים לביצוע. רצוי לתכנן את סיום עבודה לפני מועד ההגשה למקרים לא צפויים.
12. צורת הגשה - ישנה חשיבות רבה לצורה החזותית של העבודה. נהוג להשתמש בעברית בפונט  David באנגלית בפונט Times New Roman , צבע הטקסט שחור ובגודל 12 נק'. המרווח בין השורות הינו שורה וחצי עם יישור דו-צידי. את העבודה יש להדפיס על נייר A4 ולכרוך.
 

בהצלחה!!!

 

"ללמוד משמעו להתמצא." מלקולם דה שאזאל

מאמרים נוספים:

הצלחה בלימודים

סיכום בהרצאות

הצלחה בבחינות
 

לאימון אקדמי להצלחה בלימודים - התקשרו 050-5797672

צור קשר

אורלי אימון אישי

​​

Tel: 050-5797672

Email: orlyat2@gmail.com

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Google+ Social Icon