התמודדות עם למידה מרחוק

משבר הקורונה אילץ את הסטודנטים והתלמידים לעבור ללמידה מקוונת, למידה שמתנהלת ברשת דרך מחשב או טלפון חכם, ללא מפגשים פנים אל פנים. המעבר ללמידה מקוונת, מעלה קשיים רבים אצל הלומדים ובעיקר בין אלו שיש להם קשיי למידה וקשב. דבר זה מחייב אותם להערכות מיוחדת הן בהכנת ללמידה, בתהליך הלמידה ובסיומו.

 

הכנה לפני השיעור המקוון

נהלו נכון את הזמן-  תכננו סדר יום, קבעו "עוגנים"  שהם השיעורים החיים, הגדירו מראש זמני למידה וזמני הפסקות והנאה. רצוי לתכנן את זמני הלמידה לפי השיעורים ולפי הזמן האפקטיבי עבורכם ללמידה. חשוב לרשום את הלו"ז ביומן או על הדף כך שיהיה נגיש ומחייב, אפשר להוסיף תזכורות.

השתמשו ביומן למידה – שבו תתכננו, תתעדו ותעקבו אחר ביצוע המשימות הלימודיות שלכם, רצוי לחלק כל משימה למספר משימות קטנות, לסמן אלו משימות ביצעתם ומה עליכם לבצע בעתיד.

תכננו הפסקות – ההפסקות מאפשרות לנו לנוח, לנקות את הראש ולהיות יותר יעילים בלמידה. תכננו את זמני הלמידה וההפסקות לפי יכולות הקשב והריכוז שלכם (לדוגמה שעה למידה, רבע שעה הפסקה). בהפסקות במהלך הלימודים, השתדלו לעסוק בפעילויות מעוררות כגון פעילות גופנית ולא בפעילויות זוללות זמן כגון צפייה בסדרות ושיטוט באינטרנט. השתמשו בשעון / תזכורות / טיימר כדי לשים לב לזמן שעובר.

ארגנו מרחב לימודים שקט וייעודי – סביבת לימודים מאורגנת וללא מסיחים יכולה לסייע בתהליך הלמידה. רצוי שמרחב הלמידה יהיה כולל: שולחן, כיסא נוח, תאורה מתאימה, מחשב, מיקרופון, אוזניות, מחברות/דפים, כלי כתיבה, ספרים או כל עזר לימודי אחר. אפשר להכין לפני השיעור או הלמידה שתייה שתהיה בהישג יד. כדאי לנקות את מרחב הלמידה ממסיחים וזוללי זמן, העבירו את הטלפון למצב שקט והניחו אותו בצד והימנעו מכניסה לרשתות חברתיות. אל תלמדו מהמיטה!

קליטת Wi fi מקסימלית – התמקמו באזור שיש בו קליטת Wi fi מקסימלית, על מנת שתהיה לכם קליטה טובה ופחות בעיות טכניות.

התכוננו פיזית ללמודים – קומו מספיק זמן לפני השיעור, תתקלחו, תתלבשו ותתארגנו כאילו אתם יוצאים מהבית ללימודים, זה יעזור לכם להיכנס למוד של לימודים.

 

הגיעו מוכנים לשיעור -עיינו בחומר הלימוד שנשלח אליכם לפני השיעור, זה יעזור לכם לקבל מושג על התוכן השיעור שיועבר. הכנה מוקדמת תסייע בקליטת החומר ותגביר את היכולת שלכם להתרכז, להבין ולהתמקד בשיעור. אפשר להדפיס את החומר ולרשום הערות במהלך ההרצאה.

 

התנהלות במהלך השיעור המקוון

התחברו עם מצלמת הווידאו – הדבר שיכול לייצר אצלכם מחויבות ללמידה ותעזור למרצה לקבל פידבק ממכם.

התנהלות בתוך השיעור – התנהלו בשיעור המקוון כמו שהייתם מתנהלים בכיתה, סכמו את החומר הנלמד, רשמו לעצמכם הערות ומחשבות שעולות, השתתפו בשיעור באופן אקטיבי כשהדבר מתאפשר, שאלו שאלות, העירו הערות ובקשו הבהרות כשהחומר לא מובן לכם. השתדלו להיות כמה שיותר אקטיביים ולא פסיביים שרק צופים בשיעור.

 

הגדילו את המסך של המרצה – התמקדות במסך של המרצה תפחית הסחות דעת ממסכים של שאר הקבוצה. רצוי להשתמש במסך גדול ולא של הטלפון.

הקליטו את השיעור – במערכות השונות ישנה אפשרות של הקלטת השיעור או אפשרות של קבלת הקלטה. בקשו מהמרצים אפשרות זו. אם יש חומר שהוא לא מובן  או ברצונכם לחזק את הידע, חזרו להקלטה אחרי השיעור. רצוי לרשום במהלך השיעור את נקודות הזמן שרוצים לחזור אליהם מאוחר יותר.

הסחות דעת -  הימנעו מהסחות דעת במהלך השיעור, לעיתים נדמה לנו שיש לנו יכולת לעשות מספר משימות בו זמנית וכך נראה לנו שאנו יעילים יותר. דייויד מאייר, מדען מוח ממישיגן טוען, "מולטיטסקינג גורם להאטה בפריון ומגדיל את הסיכויים לטעות" .מחקרים  נוספים הראו, שבריבוי משימות האיכות והיעילות יורדת, ואנו מבזבזים זמן במעבר ממשימה למשימה. לכן מומלץ לסגור את החלונות שאינם קשורים ללמידה ולהשתיק את כל המדיות החברתיות והטלפון במהלך הלמידה. (ישנן תוכנות שעוזרות בכך, ע"י חסימת הגישה לאתרים אלו לזמן מוגדר כגון : Concentrate, Isolator, Controlled multi-tab browsing)

 

התנהלות לאחר השיעור

 

עברו על השיעור – ודאו שהחומר שנלמד מובן לכם, רשמו שאלות או נקודות להבהרה. סכמו את החומר הנלמד במילים שלכם ובדקו אם יש מטלות לעשות. אם החומר לא מובן  או שיש לכם שאלות, שאלו חברים, העזרו בקבוצות למידה או צ'טים או פנו למרצה בדרכים המקובלות.

תרגלו ובצעו משימות לימודיות -  לתרגילים והמשימות ישנה חשיבות רבה בתהליך הלמידה, הם עוזרים לנו להשיג שליטה בידע ובמיומנויות, מאפשרים לנו לבדוק את ההבנה של החומר הנלמד, להעמיק ולהרחיב את הידע, לתרגל את הידע הנלמד, לעשות אינטגרציה של מיומנויות, ידע ומושגים שנלמדו בנפרד. בנוסף, ישנן מטלות שמטרתן להכין אותנו להמשך הלמידה. לכן, הקפידו לתרגל ולבצע את המטלות לאחר השיעור.

 

מצאו שותפים ללמידה – השתמשו בטכנולוגיות השונות כדי ללמוד עם חברים. הלמידה המשותפת יכולה להגביר את המוטיבציה ולסייע כאשר החומר אינו מובן.

פרגנו לעצמכם - חשוב לפרגן לעצמכם כאשר אתם מתנהלים בלימודים בצורה טובה וליהנות מהלימודים.

 

בהצלחה!!

"למידה ללא תשוקה מקלקלת את הזיכרון, ושום-דבר ממה שנספג בו אינו נשמר."

- ליאונרדו דה וינצ'י


לאימון אקדמי– התקשרו  050-5797672
 

צור קשר

אורלי אימון אישי

​​

Tel: 050-5797672

Email: orlyat2@gmail.com

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Google+ Social Icon