השפעת הפרפקציוניזם על תהליך הלמידה

מצוינות, הצלחה והישגיות הם חלק מהערכים שהחברה שלנו מקדמת מאוד. מגיל צעיר אנו מקבלים מסר מהסביבה על החשיבות להצליח, להצטיין ולעשות דברים בצורה מושלמת. לכאורה השאיפה לשלמות נראית כמקדמת ומאפשרת להוציא מעצמנו את הטוב ביותר. בעיקר בעידן שבו אנו דוגלים בכך שהיכולות שלנו גבוהות הרבה ממה שאנו חושבים שאנו יכולים. עם זאת, פרפקציוניזם, המתבטא בהצבת ציפיות גבוהות באופן לא מציאותי, אינו מביא רק תועלת אלא גם גובה מחיר רב.

כאשר ישנם סטנדרטים גבוהים לעשייה, הדבר יכול להוביל לחרדת ביצוע הגורמת לדחיינות ולעיתים אף להימנעות כליל מעשייה או עשייה רק בתחומים שבהם "מובטחת" הצלחה. הפרפקציוניזם יכול ליצור קשיים גם בתחום הבין-אישי. לעיתים קרובות, אנשים פרפקציוניסטים דורשים מעצמם ומסביבתם דרישות ביצוע גבוהות מאוד. הדבר יכול ליצור לחץ על הסביבה, קושי להשתלב בעבודת צוות, קושי להודות בטעויות, דחיינות ואף הימנעות מעשייה.

לפרפקציוניזם יש השפעה ניכרת על תהליך הלמידה. מצד אחד הוא מדרבן להגיע להישגים ולמצוינות, מצד שני הוא יכול  לגרום עומס רב, חרדת ביצוע, דחיינות והימנעות. כאשר אין אבחנה בין עיקר לתפל, משקיעים זמן רב בפעולות שהערך והתועלת שלהם זניחים. ההשקעה המרובה יכולה לגרום לעומס רב, התקדמות איטית וקושי לעסוק בעיקר. המחיר שהפרפקציוניזם גובה אינו בהכרח תמיד שווה את התועלת.

הפרפקציוניזם יוצר תחושה של שליטה, שיפור הדימוי העצמי וציפייה לעשייה מושלמת. מצד שני הוא יוצר תחושה של חוסר שביעות רצון, ביקורתיות ותחושה שלא עומדים בסטנדרטים. הפחד מהכישלון יכול להוביל לחוסר מימוש עצמי, פגיעה בערך העצמי בעיקר כאשר לא עומדים בסטנדרטים שקבענו. הפרפקציוניזם עשוי לעכב את המוטיבציה בשל הדרישה הלא ריאלית למושלמת.

התמודדות יעילה עם פרפקציוניזם מתחילה במודעות. ההכרה בנטייה להציב דרישות גבוהות ולא ראליות. ההבנה מהי התועלת ומהו המחיר של הפרפקציוניזם היא הכרחית להתמודדות. חשוב לזהות את המטרות ולהבין את המניעים שעומדים מאחורי הדרישות הגבוהות. האם אנו מונעים מפחד להיכשל או לטעות, ממניעים של שליטה, מהרצון לרצות את הסביבה, שיפוטיות עצמית גבוהה וכד'. תעדוף משימות והצבת זמן למשימה עשויים לסייע בהתמודדות בפרפקציוניזם. אפשר לדרג משימות על-פי החשיבות שלהם בעינינו, ולהחליט באלו משימות אנו משקיעים ובאלה פחות.

התמקדות בתהליך ולא רק בתוצאה יכולה לסייע בהתמודדות עם פרפקציוניזם. ליהנות מהתהליך ולא להתמקד רק בתוצאה והשלכותיה. ההבנה כי הציון אינו בהכרח משקף את הידע והלמידה מתרחשת בעיקר בהתמודדות עם כישלונות. לכן חשוב לבחור משימות שהן פחות חשובות עבורנו ולאפשר לעצמנו לטעות או לבצע את המטלות בצורה שאינה מושלמת. לעיתים קרובות הורדת רמת הלחץ והחרדה מאפשרת לנו לעבוד ביעילות רבה יותר.

זיהוי המחיר של הפרפקציוניזם יכול לסייע להתמודד איתו. החרדה והלחץ המתלווים לכל משימה. הדחיינות וההימנעות ממשימות שנראות מאתגרות לבצעם בצורה מושלמת. ההבנה שציון פחות ממושלם הינו עדיף על אי העשייה.

 

"ככל שאדם שואף אל השלמות, כך פתוח הוא לדברי ביקורת."

דוד שחר

הצלחה בבחינות

הצלחה בלימודים

לאימון אקדמי להצלחה בלימודים - התקשרו 050-5797672

צור קשר

אורלי אימון אישי

​​

Tel: 050-5797672

Email: orlyat2@gmail.com

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Google+ Social Icon